هیدرولیک

آشنایی با انواع هیدروموتور

انواع هیدروموتور

در این مقاله از هیدرولیک پنوماتیک علی به انواع هیدروموتور می پردازیم. هیدروموتور یا موتور هیدرولیک از تجهیزات مورد استفاده در صنعت جهت ایجاد حرکت دورانی و چرخشی است. عملکرد هیدروموتورها عکس عمل پمپ‌های هیدرولیک است. در تمامی ماشین‌آلات صنعتی که نیاز به حرکت دورانی و چرخشی دارند، از هیدروموتورها استفاده می‌شود. برای آشنایی با انواع هیدروموتور و ویژگی‌های هر کدام، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تقسیم‌بندی انواع هیدروموتور بر اساس عملکرد

موتور هیدرولیکی یا هیدروموتور، عملگری مکانیکی است که حرکت چرخشی و دورانی را برای سیستم مکانیکی فراهم می‌آورد. هیدروموتور سیالی که توسط پمپ به حرکت درآمده و توسط الکتروموتور فشارسازی شده است را دریافت کرده و حرکت چرخشی را برای سیستم فراهم می‌آورد. هیدروموتورها را می‌توان بر اساس پارامترهای مختلفی تقسیم‌بندی کرد. هیدروموتورها بر اساس گشتاور و توان تولید، سرعت چرخش، بازده حرکتی، تحمل فشار، نحوه نصب و غیره متفاوت خواهند بود. این هیدروموتورها به دسته‌های هیدروموتور دنده‌ای، پره‌ای، اوربیتالی و پیستونی تقسیم‌بندی می‌شوند.

کاربرد هیدروموتور در صنعت

هیدروموتورها کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند، از جمله در اتوماسیون هیدرولیک صنایع خودروسازی، صنایع معدنی، فولاد، صنایع شیمیایی، صنعت سیمان و خط تولید ماشین‌ها و دستگاه‌های هیدرولیک. هیدروموتورها انرژی هیدرولیکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کرده و حرکت دورانی و چرخشی را فراهم می‌کنند. هیدرولیک پنوماتیک علی یکی از شرکت‌های فعال در این زمینه است که با سابقه‌ای ۳۰ ساله، انواع محصولات هیدرولیکی را از برندهای آسیایی و اروپایی مطرح تامین می‌کند. خریداران می‌توانند با دفتر فروش این شرکت تماس گرفته و پس از کسب اطلاعات لازم، هیدروموتور مورد نظر خود را با بهترین کیفیت و قیمت خریداری کنند. از متخصصین تجهیزات صنعتی برای انتخاب هیدروموتور مناسب استفاده کنید تا بهترین تجهیزات در اختیارتان قرار گیرد.

هیدروموتور دنده‌ای: ویژگی‌ها و کاربرد

تعریف و عملکرد هیدروموتور دنده‌ای

هیدروموتور دنده‌ای با درگیر شدن چرخ‌دنده‌ها به صورت داخلی یا خارجی، حرکت دورانی ایجاد می‌کند. اندازه چرخ‌دنده‌ها در تولید گشتاور خروجی تاثیرگذار است. هرچه اندازه چرخ‌دنده‌ها بزرگتر باشد، گشتاور بیشتر و سرعت کمتر خواهد بود. حداکثر سرعت هیدروموتور دنده‌ای به 1000 دور در دقیقه می‌رسد. با کنترل حجم ورودی سیال، سرعت هیدروموتور قابل تنظیم است.

ویژگی‌های بارز هیدروموتور دنده‌ای

  • بازدهی بالا
  • استحکام بالا در برابر نیروهای شعاعی و محوری
  • اندازه نسبتا کوچک در مقایسه با سایر هیدروموتورها
  • سرعت بالا با عملکردی نرم و آرام

هیدروموتور پره‌ای: خصوصیات و کاربردها

معرفی هیدروموتور پره‌ای

هیدروموتور پره‌ای که گاهی اوقات به نام‌های تیغه‌ای یا کارتریجی شناخته می‌شود، شامل چندین پیستون معمولا با تعداد فرد است که درون شفت و بدنه قرار دارند. گشتاور با فشار بر قسمت انتهایی پیستون‌ها ایجاد می‌شود و شافت خروجی حرکت دورانی و چرخشی پیدا می‌کند.

ویژگی‌های مهم هیدروموتور پره‌ای

  • ایجاد گشتاور بالا
  • سرعت پایین

هیدروموتور اوربیتالی: توضیحات و مزایا

شناخت هیدروموتور اوربیتالی

هیدروموتور اوربیتالی، که گاهی اوقات به نام هیدروموتور ژیروتوری خوانده می‌شود، دارای دو چرخ دنده است که به صورت خارج از مرکز با یکدیگر درگیر شده و با ورود سیال، شافت متصل به چرخ دنده داخلی را به چرخش درمی‌آورند.

خصوصیات برجسته هیدروموتور اوربیتالی

  • عدم داغ شدن در دورهای بالا
  • استفاده در سرعت‌های پایین
  • تولید گشتاور نسبتا بالا
  • استفاده از رنگ‌های کوره‌ای برای بهبود کیفیت قطعات

هیدروموتور پیستونی: ویژگی‌ها و کاربردها

معرفی و عملکرد هیدروموتور پیستونی

هیدروموتور پیستونی از تعدادی پیستون بر روی سیلندر تشکیل شده است که با فشار سیال، حرکت رفت و برگشتی انجام داده و سبب چرخش سیلندر می‌شوند. این نوع هیدروموتورها به دو دسته با جابجایی ثابت و متغیر تقسیم‌بندی می‌شوند. با افزایش تعداد پیستون‌ها، گشتاور افزایش یافته و سرعت کاهش می‌یابد، همچنین چرخش نرم‌تر و یکنواخت‌تری حاصل می‌شود.

ویژگی‌های برجسته هیدروموتور پیستونی

  • ساختمان فشرده و پیچیده که تعمیر و نگهداری آن را دشوار می‌کند
  • تولید گشتاور بالا نسبت به سایر هیدروموتورها
  • ایجاد شتاب بالا و طول عمر زیاد
  • سرعت این هیدروموتورها حدود 5000 دور در دقیقه است
  • قیمت بالاتر در مقایسه با دیگر هیدروموتورها

چگونگی کنترل جهت چرخش در هیدروموتور پیستونی

هیدروموتور پیستونی قابلیت چرخش در هر دو جهت را دارد. با تعویض جهت حرکت سیال، جهت چرخش نیز قابل تغییر است. اغلب این هیدروموتورها دارای 9 پیستون هستند که بر روی صفحه‌ای با زاویه 15 درجه حرکت می‌کنند.

جهت سفارش انواع محصولات هیدرولیک، پنوماتیک و ابزار دقیق می توانید از طریق WhatsApp با فروشگاه هیدرولیک و پنوماتیک علی در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *