هیدرولیک

تنظیم فشار شکن هیدرولیک: مراحل و نکته ها

تنظیم فشار شکن هیدرولیک

در این مقاله در ارتباط با تنظیم فشار شکن هیدرولیک توضیح می دهیم. شیرهای کنترل فشار هیدرولیک، برای محافظت از قطعات سیستم در برابر افزایش فشار مسئول هستند و نیروی خروجی سیستم را محدود می‌کنند. این شیرها با تعادل برقرار کردن بین نیروی هیدرولیک و نیروی فشار قابل تنظیم، کار می‌کنند. با هیدرولیک پنوماتیک علی همراه باشید.

تنظیم فشار شکن هیدرولیک

هنگامی که یک شیر فشارشکن در پاسخ به فشار از پیش تعیین شده باز می‌شود، گرما آزاد می‌شود. تنظیم صحیح یک شیر، سیستم را قادر می‌سازد تا به درستی عمل کرده و میزان گرمای تولید شده را کنترل کند.

مراحل تنظیم فشار شکن هیدرولیک

  1. برای شروع باید بدانید که کدام یک از شیرهای کنترل فشار در مدار نیاز به تنظیم دارد، نقشه‌های سیستم را با دقت بررسی کنید و شیر کنترل فشار را در مدار پیدا کنید.
  2. شیرهای کنترل فشار هیدرولیک همواره موازی با پمپ لوله نصب می‌شوند و معمولاً نزدیک به پمپ قرار دارند.
  3. شیلنگ را در سیستم‌های هیدرولیک در نزدیکی شیر کنترل فشار پیدا کرده و آن را خارج کنید. سپس شلنگ و سوپاپ را با درپوش یا دوشاخه مناسب JIC ببندید.

مرحله اول تنظیم شیرهای فشار شکن هیدرولیک

در این مرحله، طرف برگشت یا مخزن شیر کمکی را با درپوش نبندید. بستن یا وصل کردن شیلنگ‌ها و اتصالات استفاده نشده مانع از دست رفتن مایع هیدرولیک و آلودگی سیستم می‌شود. برای بستن یا وصل کردن شیلنگ‌ها و اتصالات از دوشاخه یا کلاهک مناسب JIC باید استفاده کنید. این اقدام مدار هیدرولیک را به منظور ایزوله کردن سیستم فقط به پمپ و شیر تخلیه می‌کند.

مرحله دوم تنظیم شیرهای فشار شکن هیدرولیک

در این مرحله، یک فشارسنج را بین شیر کنترل فشار هیدرولیک و پمپ وصل کنید. اکثر تجهیزات این امکان را فراهم می‌کنند و دارای پورتی برای اتصال فشارسنج می‌باشند. در صورتی که پورت وجود نداشته باشد، از یک آداپتور برای نصب فشارسنج استفاده نمایید.

شیر کنترل فشار هیدرولیک را تا جایی که ممکن است باز کنید. این شیر معمولاً دارای یک مهره با شش گوش قفل کننده و یک تنظیم‌کننده با سر آلن یا چرخ دستی است. سپس تجهیزات را راه‌اندازی کرده و مدار هیدرولیک را فعال کنید. مقدار فشار خوانده شده در فشارسنج باید نزدیک به صفر باشد.

سپس شیر کنترل فشار هیدرولیک را با چرخاندن تنظیم‌کننده به سمت عقربه‌های ساعت تنظیم کنید، تا زمانی که مقدار فشار در فشارسنج با مقدار فشاری که در دستورالعمل‌های ماشین تعیین شده است، برسد. این فشار معمولاً به عنوان فشار “ترک” شناخته می‌شود، به معنای فشاری که در آن شیر شروع به باز شدن می‌کند. سپس مهره قفل تنظیم‌کننده را به شدت ببندید و مراقب باشید که موقعیت سوپاپ را به هیچ وجه تغییر ندهید.

مرحله سوم تنظیم شیرهای فشار شکن هیدرولیک

ماشین‌آلات را خاموش کرده و اجازه دهید فشار کمی از بین برود. دوشاخه‌ها و درپوش‌های JIC را بردارید و هر شیلنگی را که در مرحله ۲ جدا کرده‌اید، دوباره وصل کنید. خوانش فشار در مدار نباید از مقدار فشاری که روی شیر کنترل تخلیه تنظیم شده است بالاتر برود.

۳ نشانه‌ی خرابی شیر فشار شکن هیدرولیک

اگر شیر فشار شکن به تنظیمات خود نسبت به فشار، قبل از رسیدن سیستم به حداکثر فشار، خراب شود، نشت داشته باشد یا به صدا درآید، ممکن است مشکلی در سیستم وجود داشته باشد. یک شیر فشار شکن که به درستی نگه‌داری شود، می‌تواند تا ۳۰ سال به درستی کار کند. اگر به طور منظم عملکرد شیر فشار شکن خود را بررسی کرده‌اید و مشکل دیگری در سیستم شما وجود ندارد، ممکن است شیر فشار شکن مشکل داشته باشد. با این حال، برای حل سریع مشکل و افزایش ایمنی کار، مهم است که نشانه‌های ممکن خرابی را بشناسید. در اینجا ۳ نشانه از خرابی شیر فشار شکن وجود دارد که باید مراقب آن‌ها باشید.

علامت اول: عدم رسیدن به فشار مناسب

اگر سیستم شما نمی تواند به فشار مناسب برسد، ممکن است علامتی از خرابی شیر فشار شکن باشد. در برخی موارد، این مشکل می‌تواند قابل رفع باشد. ممکن است دریچه به طور نادرست تنظیم شده باشد و به سادگی باز شود. این اتفاق ممکن است به دلیل تغییرات در طراحی کارخانه شما رخ دهد. تکنسین‌ها گاهی اوقات فراموش می‌کنند دریچه‌های فشار را برای فشار عملکرد جدید سیستم تنظیم کنند.

تکنسین‌ها می‌توانند وارد شوند و فشار تنظیم شده را برای حل این مشکل تنظیم کنند. اگر این مشکل حل نشد و بقیه سیستم شما به درستی کار می‌کند، احتمالاً شیر فشار شکن باید تعویض شود. پس از سال‌ها خدمت، شیر ممکن است آسیب ببیند یا به دلیل آلودگی و زباله‌های محیطی فرسایش یابد، که مانع از بسته شدن کامل شیر می‌شود. این ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود به طوریکه دریچه کاملاً باز نیست، اما به سرعت باز و بسته می‌شود و مانع از انجام کار درست فشار شکن می‌شود. هنگامی که سیستم شما نتواند به فشار برسد، احتمالاً کاهش تولید یا خرابی را تجربه خواهید کرد.

علامت دوم: وجود فشار بیش از حد

شیرهای فشار شکن، از آن دسته از تجهیزات هستند که از یک تاسیسات حفاظت می کنند. چنانچه سیستم فشاری بالاتر از حداکثر فشار ایمن تولید کند، دریچه‌های ایمنی برای تخلیه فشار اضافی باز می‌شوند. بنابراین از تأسیسات، کارمندان و تجهیزات شما حفاظت خواهد شد.

اگر سیستم شما بالاتر از فشار است و شیرهای فشارشکن شما هنوز آزاد نشده اند، احتمال خرابی شیر فشار شکن وجود دارد. باید مطمئن شوید که شیرها روی فشار صحیح تنظیم شده اند.

نکته مهم: گاهی آلاینده‌هایی مانند خاک، پرز، زنگ زدگی، لجن یا حتی ناهماهنگی در دریچه ممکن است که چسبندگی شیر فشار شکن را به همراه داشته باشند.

در این مرحله، شاید ببینید که سیستم شما فشاری بالاتر از حد تولید می‌کند. یا متوجه خواهید شد که دیگر دریچه‌های شیرهای فشار شکن در سیستم بیشتر باز می‌شوند تا بتوانند نقص شیر فشار شکن معیوب را جبران کنند.

علامت سوم: نشتی شیر فشار شکن هیدرولیک

با وجود این که دو علامت دیگر کاملا مشخص به نظر می‌رسند، آخرین علامت تنها زمانی که مستقیماً دریچه‌های کاهش فشار خود را بررسی می‌کنید قابل مشاهده است.

نشتی دریچه‌ها یک مسئله است و می‌تواند به تولید کارآمدتر کمک کند، اما تشخیص نشتی بسیار دشوارتر است، زیرا تأثیر آنها بر کل سیستم می‌تواند بسیار کمتر باشد. این بخشی از دلیلی است که آزمایش و نگهداری شیر فشار شکن دارای اهمیت بسیار است.

اگر چنانچه شیر فشارشکن شما فشاری ندارد، احتمالاً سوراخ تعادل مسدود شده است، فنر شکسته یا شیر شل شده است. در صورت شل بودن یا شکستن فنر، یکی از انتخاب هایی که می توانید داشته باشید تعویض قطعه معیوب است. اگر دریچه در سیستم شما به درستی کار نمی کند، به این معنی می تواند باشد که در صورت بروز مشکل بزرگتر، از تاسیسات، کارکنان یا تجهیزات شما محافظت به عمل نمی آید.

عیب‌یابی نشتی شیر فشار شکن کمی پیچیده و دشوار است، زیرا دلایل احتمالی زیادی برای آن وجود دارد. گاهی این مسئله می‌تواند از سوپاپ باشد، گاهی ممکن است ناهماهنگی باعث عدم قرارگیری مجدد پس از باز شدن صحیح شود، یا ممکن است فشار بیشتری در سیستم شما نسبت به فشار تنظیم شده دریچه وجود داشته باشد. یک سیستم آزمایش شیر ایمنی درون خطی با کیفیت می تواند در اینجا به کمک شما بیاید.

جمع بندی

تنظیم، بازرسی و حفاظت صحیح از شیرهای فشارشکن هیدرولیک در یک سیستم هیدرولیک، اساسی برای بهره‌وری و ایمنی سیستم می‌باشد.

خرابی شیر فشارشکن به عنوان نشانگری مهم برای وضعیت عملکرد سیستم هیدرولیک محسوب می‌شود. در بیشتر موارد، باید توجه به علت و جزئیات خرابی شیر فشارشکن داشته باشیم به‌جای اینکه به دنبال تعویض آن باشیم.

با سپاس از شما که مقاله تنظیم فشار شکن هیدرولیک را مطالعه نمودید. سوالات خود درباره تنظیم فشار شکن هیدرولیک را از ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *